Beloofd is beloofd, de volgende tip voor je Facebook

Ik zou nog terugkomen op het gebruik van hashtags op Facebook of Twitter. Bij Twitter waren ze al bekend maar sinds 2013 kunnen ze ook toegepast worden op Facebook. Sinds 2016 heeft ook LinkedIn de functie ingevoerd. Hashtags maken het gemakkelijker om mensen met dezelfde interesses te vinden en te volgen. Denk even na……….toch wel interessant als ondernemer toch?

Wat is een hashtag?
Een hashtag is een #-teken in combinatie met een woord. Door het #-teken direct voor een woord te schrijven, wordt dat woord op social media een linkje. Wie op zo’n hashtag klikt, krijgt een overzicht van alle berichten met die hashtag.

Hoe gebruik je de hashtag?
De hashtag gebruik je in een social mediabericht om het onderwerp van je bericht mee aan te duiden. Met als doel dat anderen je bericht vinden en iets met je bericht gaan doen. Maar je kunt ook op hashtags zoeken. Zo vind je berichten die bijvoorbeeld over je bedrijf of producten gaan. Wat mensen zeggen, kun je gebruiken om je dienstverlening te verbeteren. Je kunt ook actief op zoek naar nieuwe klanten via hashtags: reageer als autodealer direct op een vraag over #winterbanden of als #fotograaf direct op de oproep van iemand dat hij een fotograaf zoekt.

Hashtags als marketingtool
Je kunt hashtags die veel gebruikt worden, inzetten om meer aandacht te krijgen voor je bericht. Die veelgebruikte hashtag moet dan natuurlijk wel relevant zijn voor je dienstverlening. Ben je loodgieter en is Nederland net aan het bijkomen van een zware storm? Dan kun je waarschijnlijk met #storm snel gesprekken vinden waarbij gevraagd wordt om je hulp. Wellicht dat je er zomaar een opdracht uit krijgt of dat je tips kunt geven en daarmee je naamsbekendheid vergroot. Zo kan een bakker met zijn berichtgeving inhaken op #speltbrood, een accountant op #belastingaangifte en een fietsenmaker op #lekkeband.

Je eigen hashtag
Natuurlijk kun je ook een eigen hashtag bedenken door voor een relevant of zelf verzonnen woord een # te plaatsen. Stel: je wilt een aanbieding lanceren, dan kun je bijvoorbeeld je Facebook vrienden vragen je hashtag te gebruiken in berichten die zij plaatsen op social media. Communiceer die hashtag al heel snel, bijvoorbeeld in de promo van de actie. Maar blijf de hashtag ook communiceren na de actie, zo verleng je de aandacht.

Volgende week weer een nieuwe tip!

Veel succes

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *